woensdag 15 april 2009

Volley 3 - Falcones: 2 - 6

Falcones uit…… Altijd lastig

We gingen vol met goede moed richting Valkenswaard, waar op papier een kraker op het programma stond; Falcones-Volley. De onderlinge strijd tussen Volley en Falcones is er, en zal er altijd blijven, daarom was het vandaag ook weer afwachten wat er ging gebeuren….We konden helaas niet in volle oorlogsterkte aantreden, omdat Amy (van de Rijdt)(ziek) en Dennis (van de Weijer)(blessure) er niet bij waren. Dus moesten Stefanie (Bijster), Iris (Van der Heijden), Marco (van de Wetering) en ik (Sven Venema) het vandaag gaan doen op de kunstgrasbanen van Falcones.

We werden, in tegenstelling tot het 2de team, erg goed ontvangen het leek zelfs of ze blij waren om ons te mogen ontvangen, we kregen namelijk taart aangeboden. Na wat verdere navraag bleek de taart afkomstig te zijn van één van onze tegenstanders van vandaag, omdat deze haar verjaardag vierde.

Na het nodige inspelen konden onze eerste wedstrijden ook pas beginnen rond de klok van 11, omdat de jeugdige teams van Falcones nog bezig waren hun potjes af te werken. We konden de hele dag gebruik maken van 2 banen, dus met dit in het vooruitzicht kon onze dag, tot nu toe, niet meer stuk Dennis was inmiddels ook gearriveerd om ons aan te moedigen en zo konden Stefanie en Iris het spits afbijten.

Stefanie begon vol goede moed en kon aan het begin heel goed bijbenen. Ze had op 2-2 zelfs 5 breakpunten, maar kon deze niet benutten, maar zoals zo vaak in het tennis word je dan meteen daarna gebroken, dit gebeurde ook bij Stefanie. Op dit moment had Stefanie even een dipje, maar door goede mentale weerbaarheid te tonen wist ze de tegenstandster weer terug te breken, tot 3-4. Waarop het logische antwoord van de tegenstandster van Stefanie was, om in huilen uit te barsten……. Achteraf bleek dat ze tegen haar teamgenoten had gezegd, dat ze “wel even met 60 60 zou winnen” maar doordat ze met 4-3 voorstond kon dat natuurlijk niet meer.

Terug naar de wedstrijd. De dame van Falcones herpakte zich goed na haar huilpartij en brak Stefanie daarna en kon deze break toen wel vasthouden waardoor ze de 1ste set met 63 wist te winnen. De 2de set begon wat minder voor Stefanie en ze keek hierin al gauw tegen een 4-1 achterstand aan. De tegenstandster had in deze set geen onverwachte huilpartijen en wist deze set met 61 te winnen, waardoor ze ook de wedstrijd won. 1-0 voor Falcones.

Iris speelde de andere damesenkel en kon in het begin ook heel goed mee met haar tegenstandster, tot een 4-3 achterstand, maar toen was het verzet van Iris, ongewild, toch gebroken en kon ze niet voldoende meer bijbrengen om de wedstrijd nog tot een voor ons goed einde te brengen. Ze verloor de 1ste set met 6-3 en de 2de met 6-2 waardoor ook het 2de punt naar de thuisploeg ging.

Marco kon op de baan van Iris gaan beginnen aan de eerste herenenkel. Ik heb helaas niet veel van deze partij kunnen zien, omdat ik bij een 3-2 stand in het voordeel van Marco zelf de baan op mocht. Hij speelde tot die 3-2 stand heel overtuigend en kon deze goede lijn ook voortzetten en won de 1ste met 6-2. De 2de set ging hem nog makkelijker af deze werd, na een 1-0 achterstand, 6-1 in zijn voordeel.Het eerste punt van de competitie was binnen.

In mijn single mocht in ondervinden hoe de kunstgrasbanen erbij lagen, in twee woorden, een schaatsbaan. Ik had veel moeite met het spel van mijn tegenstander en had NOG meer moeite om te blijven staan. Ondanks dat ik last had van de banen was mijn tegenstander beter en moest ik de meerdere erkennen in hem. De 1ste set kwam ik al gauw op een 4-1 achterstand te staan. Ik probeerde me nog terug te vechten, maar kon niet voorkomen dat mijn tegenstander toch de eerste set pakte; 6-3. De 2de set probeerde ik wat langer in de rally te blijven en iets beter mijn kans af te wachten. Dit lukte ook aardig tot 3-3. Op 3-3 gaf mijn tegenstander iets gas bij en lukte het mij niet meer om een game te halen. Daardoor werd het ook in de 2de set 6-3.

We stonden na de singles dus met 3-1 achter, dit was toch wel een tegenvaller, maar de goede moed bleef en we hoopten dat we toch in de dubbel nog een paar puntjes konden pakken.

Van de damesdubbel heb ik weinig van kunnen zien, omdat Marco en ik toen met onze dubbel bezig waren. Ik heb gehoord dat de 6-2 6-2, waarin de wedstrijd uiteindelijk is geëindigd, ietwat geflatteerd was, en dat onze dames heel goed speelden en dat het op de belangrijke momenten allemaal niet mee meezat.

Op de herendubbel hadden Marco en ik, ons verheugd, we hebben veel samen geoefend op trainingen en het liep allemaal goed, waardoor we veel zelfvertrouwen hadden. We begonnen een beetje afwachtend en konden daarom pas op 3-3 voor het eerst door de service van onze tegenstanders breken. Deze break was wel meteen beslissend voor de 1ste set, deze ging naar ons, 6-3. In deze set was vooral Marco, van achteruit, heel goed, hij haalde met zijn snoeiharde backhand veel punten binnen, of hij wist de tegenstanders zo in het nauw te drijven dat ik de ballen af kon volleren.In de 2de set hadden we een flinke dip te pakken, waardoor we niet scherp waren. Vanuit het achterveld wisten we niet meer het verschil te maken en aan het net misten we sommige belangrijke volleys. Het werd daarom ook 6-4 voor de mannen/jongens uit Valkenswaard. Ook het Valkenswaardse publiek liet zich in deze set horen en vond het nodig om zich met in-/uit ballen te bemoeien. De 3de set begon heel langzaam weer op de eerste set te lijken. We waren weer scherp aan het net en Marco kon weer het verschil maken met z´n slagen van achteruit. En op de belangrijke punten stonden we er ook echt waardoor we deze set verdiend wonnen. Op 5-3 kon ik de wedstrijd uitserveren en deed dit ook en wonnen we de beslissende 3de set met 6-3.

Het hoogst haalbare was dus een gelijkspel. We hadden er alle vertrouwen in, dat we dit gelijke spel nog uit het vuur gingen slepen. Voor de 1ste mix gingen Marco en Stefanie de baan op en voor de 2de mix Iris en ik. De mix tussen Marco en Stefanie verliep niet zo goed en al gauw keken ze tegen een grote achterstand aan. Deze achterstand kon niet worden weggewerkt en ging de 1ste set met 6-2 verloren. De 2de set verliep ongeveer hetzelfde en was onze mix niet opgewassen tegen het betere spel van de mix van Falcones. Ondanks enkele verwoedde pogingen lukte het niet om deze set meer games uit het vuur te slepen dan in de eerste set en eindigde ook deze set in 6-2.

De mix van Iris en mij verliep vooral in de eerste set anders. Het was een heel gelijk opgaande wedstrijd, waarin Iris vanuit achter en aan het net heel goed was. Ze maakte het voor mij voor mij makkelijk om ertussen te komen en daarom konden we veel druk zetten. Maar op 4-4 sloeg het noodlot toe. We kregen 3 lelijke netballen te verduren, waardoor de game ondanks goed spel van onze kant, toch naar hun ging. Op 5-4 kon ik mijn service niet houden en verloren wij deze set met 6-4. De 2de set ging veel sneller, we speelden niet eens heel veel slechter, maar we waren allebei vermoeid, omdat het onze 3de partij van de dag was, terwijl het voor de spelers van Falcones pas de 2de partij was. Ze hadden hierdoor meer over op conditioneel gebied en wonnen deze set makkelijk met 6-1.

Conclusie: Een teleurstellende dag, want je hoopt als team toch wel op een overwinning of minimaal een gelijkspel. De 6-2 nederlaag helpt natuurlijk niet bij aan dit beeld wat je van zo’n eerste competitiedag hebt. Al met al is het een gezellige dag geweest en het was gelukkig wel goed weer in Valkenswaard.

Groetjes,
Sven

Geen opmerkingen: